Certyfikat dla małych księgarni 2025-2026
Pytania i odpowiedzi
Najczęściej zadawane pytania
Małą księgarnią w rozumieniu regulaminu jest sklep stacjonarny zajmujący się sprzedażą detaliczną książek, w której co najmniej 45% przychodów pochodzi ze sprzedaży książek, działający poza krajowymi i międzynarodowymi sieciami handlowymi, którego oferta kształtowana jest samodzielnie przez księgarza i obejmuje produkcję wydawniczą wielu oficyn. Liczba filii księgarni nie może być większa niż 2.
Każdy wnioskodawca może się starać o dowolną kwotę wsparcia finansowego, nie więcej niż 40 000,00 zł rozłożone na lata 2025 i 2026 zgodnie z zapisami regulaminu.
W ramach programu można ubiegać się o wsparcie finansowe przeznaczone na zadanie obejmujące następuje kategorie wydatków: 1) koszty promocji księgarni; 2) koszty konsultingu doradztwa; 3) koszty stałe utrzymania lokalu księgarni; 4) koszty realizacji planu proczytelniczego; 5) zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia księgarni.
Wkład własny w programie nie jest wymagany.
Zadanie jest realizowane w trybie dwuletnim, w terminie od 1 czerwca 2025 r. do 30 listopada 2026 r.
Niestety nie ma takiej możliwości. Każde z dofinansowanych zadań będzie realizowane w trybie dwuletnim.
Niestety nie, finansowanie działalności wydawniczej podmiotu składającego wniosek w programie nie jest możliwe.
Niestety nie, maksymalna liczba księgarni w sieci to 3 (lokal główny i maksymalnie 2 jego filie).
Wydawnictwo regionalne, lokalne to wydawnictwo specjalizujące się w publikacjach dotyczących konkretnego miasta, gminy, powiatu, województwa lub krainy geograficznej Polski. Publikacje te mogą obejmować książki, mapy czy publikacje periodyczne.
Ogólnopolska Baza Księgarń dostępna jest pod adresem: https://obk.pik.org.pl/
Strefa Księgarza – rejestracja: https://obk.pik.org.pl/auth/register a Strefa Księgarza logowanie: https://obk.pik.org.pl/auth/login?next=%2Fbookstores%2F
Biblioróżnorodność rozumiana jako potrzeba dostępności do publikacji reprezentujących różnorodność: kulturową, idei, poglądów, punktów widzenia, także dostępność publikacji wydawców niszowych, specjalistycznych, publikacji trudnodostępnych, literatury niekomercyjnej i niskonakładowej itp.
Niestety nie ma takiej możliwości: w ramach przyznanego wsparcia finansowego należy finansować koszty ponoszone w ramach więcej niż jednej kategorii wydatków, zgodnie z limitami określonymi w Załączniku nr 1 do regulaminu Wykaz kosztów kwalifikowanych (próg dofinansowania dla danej kategorii wydatków liczonej łącznie dla lat 2025-2026 – nie więcej niż 80% kwoty wnioskowanej).
Nie ma takiej możliwości, ponieważ zgodnie z zapisami regulaminu wsparcie finansowe nie może być przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu towarów i usług od podmiotów powiązanych osobowo lub kapitałowo z beneficjentem.
Tak, istnieje taka możliwość. Można zarówno zakupić środki czystości (jednak koszty zakupu środków czystości i dezynfekcji nie mogą stanowić więcej niż 3% wnioskowanej kwoty wsparcia) lub opłacić koszty utrzymania czystości w lokalu (rozumiane jako koszty usług).
Tak, oczywiście. Wśród kosztów kwalifikowanych znajdują się koszty związane z dostosowaniem działań i formy przekazu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym wynajem niezbędnego sprzętu ułatwiającego osobom z niepełnosprawnościami odbiór wydarzenia.
Tak, beneficjenci z zakończonej edycji 2023-2024 mogą się ubiegać o wsparcie finansowe.
Niestety nie ma takiej możliwości.
Prowadzenie działalności w formie małej księgarni (zgodnie z definicją w § 6 ust. 2 regulaminu) minimum od 1 stycznia 2024 r. jest jednym z wymogów obligatoryjnych, jednak kryterium nie odnosi się do konkretnego miejsca prowadzenia działalności (lokalizacji księgarni). Miejsca prowadzenia księgarni mogło ulegać zmianie, także np. w trakcie 2024 r.
W zapisach dokumentów programowych (np. Załącznik do regulaminu), gdy mowa o działaniach proczytelnicznych znajduje się katalog otwarty (z frazą „np.”), co daje Państwu możliwość wykazania się inicjatywami mniej standardowymi i mniej szablonowymi. Ważne, aby wpisywały się one w cele programu i były zgodne z wymogami – standardami obowiązującymi księgarza-beneficjenta.
Jeśli chcecie Państwo mieć zagwarantowaną weryfikację formalną wniosku wraz z otrzymaniem informacji zwrotnej o ewentualnych błędach wymagających poprawy wniosek musi zostać skutecznie dostarczony do IK do 2 maja (a więc musi on tego dnia najpóźniej dotrzeć do IK). Sam nabór kończy się natomiast 15 maja br. – i tutaj decyduje data nadania przesyłki/wysyłki via ePUAP lub e-Doręczeń Instytutu Książki
Tak, oczywiście.
Tak, jak najbardziej można skorzystać z usług profesjonalistów w tym zakresie.
Tak, jest to koszt kwalifikowany, należy ująć go w preliminarzu wydatków.
Tak, oczywiście.
Tak, istnieje możliwość rozliczenia takiego wydatku.
Tak, można taki sprzęt zakupić w ramach kategorii kosztów „zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia księgarni” – jako sprzęt wykorzystywany do prowadzonej działalności: organizacji wydarzeń promujących książki i czytelnictwo.
Nie jest to prawidłowy sposób dostarczenia wniosku. Wniosek musi zostać dostarczony do Instytutu Książki zgodnie z regulaminem, czyli np. wydrukowany, podpisany i przesłany pocztą lub podpisany elektronicznie (np. profilem zaufanym) i wysłany na skrzynkę ePUAP lub e-Doręczeń Instytutu Książki.