Aktualności

grafika informacyjna
25.08.2025

BookStadion, czyli promocja czytelnictwa z piłkarską przewrotką

By tworzyć i podtrzymywać nawyk sięgania po książkę, potrzeba nieoczywistych rozwiązań. Gdy takie się znajdzie, szanse na proczytelniczego gola znacznie rosną. Poznajcie BookStadion.

O co w tym chodzi

Badania czytelnictwa wśród dzieci pokazują, że najwięcej młodych czytelników przestaje sięgać po książki między 9 a 11 rokiem życia. Dotyczy to głównie chłopców, którzy angażują się wówczas w bardziej dynamiczne aktywności, np. game’ing i sport.  Związków między tym ostatnim a literaturą jest więcej niż mogłoby się wydawać. Najsłynniejszą polską gwiazdą sportu, aktywnie zachęcającą do sięgania po książki, jest bez wątpienia Iga Świątek. Ogromnym fanem futbolu był laureat Nagrody Literackiej NIKE, Jerzy Pilch, a wiele książek współtworzonych przez sportowców staje się bestsellerami.

Z połączenia tych obydwu obserwacji powstał BookStadion. Projekt Instytutu Książki ma na celu zachęcenie młodych piłkarzy i piłkarek do czytania, pokazując że książka idealnie pasuje do ich wypełnionej treningami codzienności. Drugi sezon programu właśnie się rozpoczyna.

Jak to działa

Warsztaty czytelnicze w szkółkach piłkarskich, książkowo-sportowe animacje na stadionach oraz informowanie o prorozwojowym wpływie czytelnictwa na młodych zawodników i zawodniczki – oto główne działania BookStadionu.

Warsztaty są organizowane we współpracy z klubami piłkarskimi lub koalicjami klubu i biblioteki publicznej. Biorą w nich udział chłopcy i dziewczynki, podopieczni szkółek piłkarskich. W zeszłorocznej, pilotażowej edycji odbyło się 10 takich wydarzeń. Duże zainteresowanie projektem oraz zauważalne rezultaty działań sprawiły, że ich liczba wzrośnie w 2025 roku do 23 spotkań.

Po zajęciach w szkółkach pora przenieść się na stadionowe murawy. Książkowe happeningi odbywają się we współpracy z największymi klubami piłkarskimi w Polsce podczas meczów ligowych. Do udziału w animacjach czytelniczo-sportowych są zaproszeni wszyscy młodzi kibice i młode kibicki, którzy odwiedzą strefę rodzinną na stadionie. W ubiegłym roku BookStadion zawitał na stadiony Wisły Kraków, Śląska Wrocław oraz Lecha Poznań. W ramach tegorocznej edycji do gry wczytają się: Widzew Łódź, Lechia Gdańsk i Legia Warszawa.

Jak wiadomo, najważniejszym elementem promocji czytelnictwa jest wzbudzenie zainteresowania, pokazanie atrakcyjności literackich przeżyć. Nie powinno zatem dziwić, że scenariusze warsztatów w szkółkach piłkarskich oraz animacji na stadionach opierają się na książkach o tematyce sportowej – biografiach znanych piłkarzy oraz literaturze popularyzującej sport. W swoich działaniach Instytut jest wspierany przez ekspertów, którzy doskonale wiedzą, jak dotrzeć z książką do serc młodych piłkarzy i piłkarek oraz przez szkoleniowców zawodowo łączących literaturę z piłkę nożną.

Rozpoczynający się sezon literacko-piłkarski zapowiada się emocjonująco!

Rola Instytutu Książki

BookStadion to program stworzony i koordynowany przez Instytut Książki, który organizuje nabór szkółek i klubów piłkarskich, czuwa nad przebiegiem trasy warsztatów, zapewnia prowadzących, a także – we współpracy z wydawcami – wyposaża uczestników i uczestniczki w pakiety czytelniczych prezentów.

Zachęcamy trenerów oraz trenerki, by przekonywali swoich podopiecznych i podopieczne, że warto dbać o dobrą formę, także sięgając po książki. Właśnie dlatego Instytut nieodpłatnie udostępnia scenariusze animacji czytelniczo-sportowych, które można pobrać ze strony www.bookstadion.com.

Udział w wydarzeniach BookStadionowych jest bezpłatny – zarówno dla młodych uczestników i uczestniczek, szkółek i klubów sportowych oraz bibliotek.

Program jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji o programie znajduje się na stronie www.bookstadion.com