Infrastruktura Bibliotek 2021–2025
Pytania i odpowiedzi
Informacje nt. programu „Infrastruktura bibliotek 2021-2025”
Zgodnie z zapisami par. 2 Regulaminu są to: samorządowe instytucje kultury – gminne biblioteki publiczne będące samodzielnymi instytucjami kultury oraz gminne instytucje kultury, w skład których wchodzą biblioteki publiczne, dla których organem założycielskim jest odpowiednio: gmina wiejska i gmina miejsko-wiejska bez ograniczenia liczby mieszkańców oraz gmina miejska do 100 tys. mieszkańców.
W Priorytecie 2, w ramach konkursów ogłaszanych dla Kierunku interwencji 2.1., można ubiegać się o dofinansowanie następujących zadań: budowa, przebudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja bibliotecznego obiektu budowlanego, wraz z jego wyposażeniem.
Niestety nie, natomiast zakup wyposażenia może stanowić część większego zadania, np. przebudowy czy modernizacji.
Niestety nie – jednym zadaniem może być objęta tylko biblioteka główna lub jedna filia.
Zadanie należy rozpocząć począwszy od roku wskazanego przy ogłoszeniu naboru jako pierwszy rok rozpoczynającego się zadania (w tym i dofinansowania) – konkretna data w ramach tego roku nie jest określona. Natomiast ma wpływ na możliwość kwalifikowania wydatków w ramach wkładu własnego.
Zgodnie z zapisami Regulaminu, wydatkowanie środków przyznanych z dofinansowania może rozpocząć się nie wcześniej niż z dniem rozstrzygnięcia naboru wniosków, a wydatkowanie środków z wkładu własnego wnioskodawcy począwszy od dnia rozpoczęcia zadania, określonego w umowie o dofinansowanie.
Na realizację zadań przyznawane są wyłącznie dofinansowania w przedziale od 500 000 zł do 2 250 000 zł.
Wymagana minimalna wielkość wkładu własnego wnioskodawcy wynosi:
- dla wnioskodawców zaliczonych do I grupy: 15% kosztów całkowitych zadania,
- dla wnioskodawców zaliczonych do II grupy: 25% kosztów całkowitych zadania,
- dla wnioskodawców zaliczonych do III grupy: 35% kosztów całkowitych zadania.
Wnioskodawcę zalicza się do właściwej grupy na podstawie stosunku wskaźnika dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie, zwanego dalej „wskaźnikiem G”, do wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin, zwanego dalej „wskaźnikiem Gg”, opublikowanych przez Ministerstwo Finansów, aktualnych na dzień ogłoszenia naboru wniosków, według następujących kryteriów:
- do I grupy zalicza się wnioskodawców z gmin o wartości wskaźnika G do 60% wskaźnika Gg,
- do II grupy zalicza się wnioskodawców z gmin o wartości wskaźnika G powyżej 60%, ale nie więcej niż 100% wskaźnika Gg,
- do III grupy zalicza się wnioskodawców z gmin o wartości wskaźnika G powyżej 100% wskaźnika Gg.
Deklarowany we wniosku udział wkładu własnego w kosztach całkowitych zadania musi być osiągnięty i rozliczony na dzień zakończenia zadania określony w umowie o dofinansowaniu. W okresie realizacji zadania beneficjent nie musi zachowywać proporcji między wydatkami finansowanymi z przyznanego dofinansowania a wydatkami finansowanymi z wkładu własnego – proporcję tę zachowuje się dla całego zadania łącznie. Poszczególne koszty w preliminarzu mogą być finansowane łącznie z wkładu własnego i dofinansowania, tylko z dofinansowania czy tylko z wkładu własnego.
Zakwalifikowanie do odpowiedniej grupy nastąpi automatycznie, po uzupełnieniu danych wnioskodawcy – generator wniosków sam wczyta odpowiedni próg dot. minimalnego wkładu własnego oraz wyświetli odpowiedni komunikat – na podstawie danych z preliminarza – jeśli wkład własny będzie za niski.
Na realizację zadań przyznawane są wyłącznie dofinansowania na wydatki majątkowe (inwestycyjne). Nie ma możliwości uzyskania dofinansowania w ramach środków bieżących.
Placówki biblioteczne, to jest biblioteki główne i filie oraz obiekty budowlane przez nie użytkowane, które były objęte zadaniami dofinansowanymi w ramach programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa Priorytet 2 Infrastruktura Bibliotek 2021-2025”, oraz programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa Priorytet 2 Infrastruktura Bibliotek 2016-2020” , wyłączone są z dofinansowania. Wyłączenie z dofinansowania dotyczy wyłącznie tych placówek (bibliotek głównych i filii) oraz obiektów budowlanych przez nie użytkowanych, które objęte były dofinansowaniem w ramach wskazanych priorytetów programów wieloletnich.
Uprawnione do ubiegania się o ponowne dofinansowanie są placówki: biblioteki główne i filie oraz obiekty budowlane przez nie użytkowane, które były objęte zadaniami dofinansowanymi w ramach programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa Priorytet 2 Infrastruktura Bibliotek 2021-2025” oraz programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa Priorytet 2 Infrastruktura Bibliotek 2016-2020”, a które ucierpiały wskutek zdarzeń nadzwyczajnych (np. pożar, powódź).
Tak – placówki biblioteczne, to jest biblioteki główne i filie oraz obiekty budowalne przez nie użytkowane, które były objęte zadaniami dofinansowanymi w ramach Programu Wieloletniego Kultura+ Priorytet „Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek” realizowanego w latach 2011-2015 mogą ponownie ubiegać się o dofinansowanie, jednak tylko w przypadku zapewnienia ciągłości działalności bibliotecznej w obiekcie wcześniej dofinansowany. Zasada ta nie dotyczy obiektów, które ucierpiały wskutek zdarzeń nadzwyczajnych – w tych przypadkach zachowanie ciągłości działalności bibliotecznej w obiekcie nie jest wymagane.
Nie, na jedno zadanie należy złożyć jeden wniosek; na jedno zadanie nie można składać kilku wniosków, w kilku naborach i tym samym kilkukrotnie uzyskać dotację na realizację tego samego zadania.
Polityki horyzontalne rozumiemy jako cele strategiczne i priorytety rozwojowe określone w strategii Europa 2020.
Po zapisie kopii roboczej można wrócić do edycji wniosku przez zakładkę „wnioski” – na liście wyświetli się wniosek wraz z oznaczeniem jego statusu („Kopia robocza”) oraz aktywnym przyciskiem „Edytuj”, który przekieruje bezpośrednio do formularza wniosku.
Definicja powierzchni całkowitej wyświetla się bezpośrednio w formularzu wniosku.
Powierzchnia całkowita to suma powierzchni wszystkich kondygnacji budynku w obrysie zewnętrznym ścian na wysokości podłogi oraz wszystkich elementów wykraczających poza kubaturę budynku i trwale z nim związanych, tj. tarasów, schodów zewnętrznych, balkonów, podcieni, podjazdów, zjazdów do garaży itp. Jako kondygnacje mogą być traktowane kondygnacje znajdujące się całkowicie lub częściowo poniżej poziomu terenu, kondygnacje na poziomie terenu, kondygnacje powyżej poziomu terenu, poddasza, tarasy, tarasy na dachach, kondygnacje techniczne i kondygnacje magazynowe. Do powierzchni całkowitej nie wlicza się elewacji, dachów, obiektów umieszczonych na dachach (szyby windowe, szyby wentylacyjne itp.), ścian, balustrad, ogrodzeń, tablic i gablot zewnętrznych, chodników, parkingów, utwardzonych nawierzchni gruntu, bezpiecznych nawierzchni gruntu, boisk, terenów zielonych, powierzchni zabudowy obiektami małej architektury itp.
W przypadku powierzchni wspólnie użytkowanej z inną instytucją (np. w budynkach użytkowanych przez dwie lub więcej instytucji,) do powierzchni całkowitej można zaliczyć część tej wspólnie użytkowanej powierzchni, która odpowiada udziałowi procentowemu powierzchni użytkowanej wyłącznie przez bibliotekę w powierzchni całkowitej budynku.
Nie nakładamy na Państwa minimalnych norm. Jeśli planujecie Państwo wskutek realizowanego zadania spełnić standard preferowany dotyczący budynku energooszczędnego, nie nakładamy na Państwa żadnych dodatkowych wymagań ponad te opisane przy założeniach standardu oraz w par. 14 ust. 7 regulaminu.
Tak, możecie Państwo pokryć te koszty. Jeśli będą one obsługiwać potrzeby obiektu wielofunkcyjnego, zajmowanego przez kilka podmiotów, zastosowanie mają zapisy par. 4 ust. 16 i 17. Regulaminu.
Tak, można sfinansować koszty wykonania projektu (w ramach kosztu „koszty przygotowania dokumentacji technicznej projektu”) – pamiętając tylko o limitach dotyczących udziału kosztów miękkich pokrywanych z dofinansowania oraz zasadzie dot. urządzeń użytkowych wspólnie przez różne podmioty w obiekcie wielofunkcyjnym.
Tak, możecie Państwo sfinansować te prace (jeśli obiekt objęty zadaniem jest obiektem wielofunkcyjnym, zajmowanych czy użytkowanym przez kilka podmiotów – zastosowanie mają zapisy par. 4 ust. 16 i 17. Regulaminu).
Uzupełniając preliminarz w koszcie dotyczącym wyposażenia nie wpisujecie Państwo konkretnych sprzętów – nazwy kosztów są stałe, nie można ich uzupełniać o dodatkowe dane (dlatego są bardzo ogólne i pojemne). Natomiast w ramach zadania można sfinansować szeroko pojęte wyposażenie, także np. sprzęt komputerowy. Wyłączone są materiały eksploatacyjne i zbiory biblioteczne. Koszt ten można finansować z dofinansowania (wyłącznie wydatki majątkowe) oraz wkładu własnego (w tym przypadku – zarówno wydatki majątkowe, jak i bieżące).
Mają tutaj zastosowanie zapisy par. 4 regulaminu; w przypadku termomodernizacji, wymiany okien, pokrycia dachowego, wspólnie użytkowanych pomieszczeń, urządzeń itp. – Dofinansowanie i wkład własny mogą być wydatkowane na sfinansowanie kosztów w części odpowiadającej udziałowi powierzchni całkowitej biblioteki w powierzchni całkowitej budynku.
W przypadku pomieszczeń dzierżawionych innych podmiotom należy się kierować zapisami par. 3: „Wnioskodawca nie może w okresie 10 pełnych lat kalendarzowych po zakończeniu zadania udostępniać pomieszczeń biblioteki objętych zadaniem odpłatnie lub nieodpłatnie w sposób ciągły innym podmiotom”. A więc pomieszczenia dzierżawione fryzjerowi czy punktowi gastronomicznemu wraz z kosztami ich modernizacji nie mogą stanowić przedmiotu zadania (wydatki poniesione na modernizację/przebudowę itd. tych pomieszczeń nie są kwalifikowane w projekcie, zarówno po stronie dofinansowania, jak i wkładu własnego).
Każdy Kierunek interwencji, realizowany w ramach poszczególnych Priorytetów, ma ogłoszony oddzielny konkurs na podstawie odrębnego regulaminu. Dofinansowanie w ramach danego Kierunku interwencji/Priorytetu NPRCz 2.0 nie wyklucza starania się o dofinansowanie w innym.
Z perspektywy Regulaminu konkursu do „Infrastruktury bibliotek 2021-2025” może więc Pani starać się o dofinansowanie jednocześnie na zakup nowości wydawniczych i o dofinansowanie w ramach „Infrastruktury bibliotek 2021-2025”.
Jeśli chodzi o szczegółowe informacje dot. regulaminu Kierunku interwencji 1.1. „Zakup nowości wydawniczych”, proszę o kierowanie pytań do Operatora Priorytetu 1 – Biblioteki Narodowej.
Najem pomieszczeń biblioteki (pamiętając o zapisach par. 3 ust. 3 Regulaminu konkursu) w żaden sposób nie wyklucza Państwa z możliwości ubiegania się o dofinansowanie. Dokumenty, o których Pani wspomina, umożliwiają otrzymanie dodatkowych punktów w ramach oceny merytorycznej (standard preferowany nr 9 dot. prawa własności do nieruchomości).
Posiadanie dokumentacji technicznej nie jest konieczne w momencie składania wniosku. Jeśli jednak Państwa przedsięwzięcie jest obecnie w fazie koncepcyjnej, proszę tylko pamiętać o zapisach par. 4 ust. 5 Regulaminu konkursu
Pozwolenie na budowę nie jest dokumentem wymaganym do złożenia wniosku.
Tak, budowa parkingu przy bibliotece może być kosztem kwalifikowanym (koszty twarde, koszt 1.f), zgodnie z par. 5 Regulaminu konkursu). W przypadku parkingu współdzielonego przez inne podmioty proszę pamiętać o zapisach par. 4 ust. 16 i 17 Regulaminu konkursu.
Tak, możliwe jest złożenie wniosku np. na dokończenie wcześniej rozpoczętej inwestycji.
Środki z dofinansowania kwalifikuje się dopiero od dnia rozstrzygnięcia wyników danego naboru.
Środki z wkładu własnego – od dnia rozpoczęcia zadania wskazanego w harmonogramie we wniosku (a potem analogicznie w umowie o dofinansowanie), mając na uwadze, że rok rozpoczęcia zadań jest zawsze wskazany przez Operatora Priorytetu przy ogłoszeniu danego naboru.
Nie ma możliwości kwalifikowania wydatków poniesionych w latach ubiegłych.
Realizacja zadań, zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu (par. 3 ust. 2) może trwać do 36 miesięcy. Zadanie musi być zakończone do 31 grudnia 2025 r. bez względu na czas jego realizacji. Natomiast rok rozpoczęcia zadań – zgodnie z zapisami par. 6 ust. 1 Regulaminu konkursu – jest określany przez Operatora przy ogłoszeniu naboru wniosków.
Nie są to załączniki wymagane na etapie składania wniosku.
Wykaz kosztów kwalifikowanych znajduje się w par. 5 Regulaminu konkursu.
Posiadanie umowy użyczenia na lokal objęty zadaniem nie jest przeszkodą do wzięcia udziału w konkursie (nie ma jednak możliwości otrzymania dodatkowych punktów w ramach standardu preferowanego nr 9). W opisanym przypadku zastosowanie mają zapisy par. 3 ust. 3 regulaminu konkursu.
Wymóg dotyczący minimalnej powierzchni znajduje się w załączniku nr 1 do regulaminu – są to obowiązkowe standardy formalno-prawne i techniczne; jest to standard 8 – gdy mowa o filii i standard 7 – gdy mowa o bibliotece głównej.
Wszystkie standardy obowiązkowe muszą być spełnione dopiero na dzień zakończenia zadania (i utrzymane w okresie trwałości projektu), nie trzeba ich spełniać w momencie składania wniosku o dofinansowanie.
Tak, wskazany zakres zadania kwalifikuje się do dofinansowania.
Niestety – zgodnie z zapisami regulaminu nie ma takiej możliwości, jednocześnie należy pamiętać, że wyłączenie z dofinansowania dotyczy wyłącznie tych placówek (bibliotek głównych i filii) oraz obiektów budowlanych przez nie użytkowanych, które objęte były dofinansowaniem w ramach wskazanego priorytetu.Nie ma znaczenia, czy poprzednie zadanie jest zakończone, czy trwa, a także jaki zakres rzeczowy realizowano w ramach poprzedniego zadania.
Zadanie może być realizowane w obiekcie, do którego wnioskodawca/beneficjent (a więc biblioteka) ma tytuł prawny inny niż własność – proszę wtedy pamiętać o zapisach par. 3 ust 3. regulaminu konkursu. Proszę jednocześnie pamiętać, że wnioskodawcą w „Infrastrukturze bibliotek” mogą być jedynie podmioty określone w par. 2 regulaminu konkursu.
W momencie składania wniosku, ale także później np. przed podpisaniem umowy, nie ma konieczności przedstawiania dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie przez bibliotekę wkładu własnego (chyba że dzieje się w to w procedurze kontrolnej, którą możemy prowadzić na każdym etapie realizacji zadania). Proszę jednak pamiętać o zapisach par. 3 ust. 4 regulaminu konkursu.
Tak, realizacja zadania w bibliotece głównej nie wpływa na możliwość złożenia wniosku dotyczącego filii.
Nie jest możliwe przedstawienie oświadczenia wydanego kilka lat temu. Konieczne jest złożenie oświadczenia aktualnego oraz na aktualnym wzorze, obowiązującym dla obecnej edycji “Infrastruktury bibliotek”. Wzór oświadczenia, wymagający wypełnienia, znajduje się wśród materiałów do pobrania na stronie internetowej Instytutu Książki.
Informacje dotyczące kwalifikowalności podatku VAT znajdują się w par. 5. ust 2 Regulaminu konkursu (Regulamin konkursu jest do pobrania na stronie internetowej Instytutu Książki).
Zgodnie z interpretacją GUS (pytanie zostało skonsultowane z przedstawicielem GUS odpowiedzialnym za formularze K-03) ani pomieszczenia toalet, ani pokoju socjalnego nie mogą być wliczone do powierzchni użytkowej pomieszczeń bibliotecznych.
Niestety zakup samochodu w ramach projektu realizowanego w “Infrastrukturze bibliotek 2021-025” nie jest możliwy.
Tak, w ramach zadania można wykonać instalację fotowoltaiczną oraz wykonać klimatyzację (prace instalacyjne, zakup urządzeń) w pomieszczeniach biblioteki.
W przypadku obiektów współdzielonych, także z innymi instytucjami czy podmiotami, zastosowanie mają zapisy par. 4 ust. 17 regulaminu, a więc jest możliwe – w ramach zadania – sfinansowanie kosztów poszycia dachowego jedynie proporcjonalnie (w części odpowiadającej udziałowi powierzchni całkowitej biblioteki w powierzchni całkowitej budynku), a nie w całości.
Tak, jest to możliwe, zadanie może rozpocząć się od prac związanych z zagospodarowaniem terenu wokół biblioteki. Regulamin nie nakłada obowiązku rozpoczynania zadań np. od konkretnych prac czy zamówienia wskazanych usług.
Niestety nie. Zgodnie z zasadami konkursu do tego standardu obowiązkowego wliczać można powierzchnię użytkową pomieszczeń bibliotecznych, obliczoną zgodnie z objaśnieniami do sprawozdania biblioteki GUS K-03 (dział 2. pozycja 4.). Teren wokół biblioteki nie może być zaliczony do tej powierzchni.
Tak, jest to możliwy do realizacji zakres rzeczowy zadania.
Tak, jeśli chodzi o możliwość wzięcia udziału w konkursie taki dokument jest wystarczający, natomiast przypominam, że:
– ten tytuł prawny nie uprawnia biblioteki-wnioskodawcy (miasto nie może być wnioskodawcą) do otrzymania dodatkowych punktów za posiadanie prawa własności;
– jeśli biblioteka-wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości, nie dołącza się w formie załącznika do wniosku dokumentów potwierdzających posiadanie tego – innego niż własność – tytułu do nieruchomości. Dołącza się tylko dokumenty potwierdzające posiadanie prawa własności przez bibliotekę, ponieważ to umożliwia otrzymanie dodatkowych punktów.
Tak, wymiana poszycia dachu oraz zmiana typu ogrzewania może być elementem realizacji zadania w ramach „Infrastruktury bibliotek 2021-2025”.
Proszę podać wartość (planowaną, szacowaną) za rok zakończenia zadania – potem co roku będzie Pani podawać wartości dla poszczególnych lat trwałości projektu. Przypominam, że jest to wskaźnik wyłącznie statystyczny, nie wpłynie w żaden sposób na ocenę Pani zadania, nawet przy zaznaczeniu wartości „0”.
Załącznik o rozliczeniu zadań z lat ubiegłych, zgodnie z zapisami regulaminu (par. 7 ust. 12 p. 2 Regulaminu konkursu), składa się dopiero po rozstrzygnięciu naboru wniosków, w przypadku pozytywnej decyzji o dofinansowaniu.
Załącznik nr 1 do regulaminu, nie jest załącznikiem, który składacie Państwo do wniosku – miejsca na podpisy dotyczą już etapów późniejszych, np. rozliczenia zadania. Na etapie składania wniosku spełnienie standardów się deklaruje – zaznaczając odpowiednie pola w generatorze wniosków.
Nie ma konieczności załączania żadnych dokumentów, które nie są wskazane jako załączniki do wniosku. Kopia umowy dzierżawy nie będzie miała wpływu na ocenę Państwa wniosku.
Deklaracja spełnienia standardu odnosi się do pełnej realizacji kryterium, a nie jedynie do realizacji wybranych zapisów z poradnika MIiB.
Dostosowanie do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami (wcześniej posługiwano się nomenklaturą „osób z niepełnosprawnościami”) obiektu obecnie użytkowanego przez bibliotekę starającą się o dofinansowanie najlepiej odnieść do informacji czy stanu jaki biblioteka podaje w sprawozdaniu GUS K-03 (Dział 2, punkt Obiekt biblioteczny przystosowany do obsługi grup specjalnych użytkowników).
Tak, w takim przypadku dane należy odnieść do filii (placówki objętej zadaniem).
Jeżeli biblioteka-wnioskodawca chce otrzymać dodatkowe punkty za kryterium preferowane dotyczące prawa własności, musi w momencie składania wniosku dołączyć do niego w formie załącznika: akt notarialny lub wypis z ksiąg wieczystych (w oryginale lub kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem). Dołączenie innego dokumentu (umów pomiędzy stronami, oświadczeń itp.) nie umożliwia otrzymania punktów w ramach tego kryterium.
Dodatkowo potwierdzam, że użytkowanie wieczystego gruntu, na którym jest lub będzie budynek biblioteki głównej/filii objęty zadaniem trwale z tym gruntem związany także – po dołączeniu odpowiednich dokumentów – umożliwia otrzymanie punktów w ramach tego standardu.
Zasady konkursu nie określają, od jakich prac, wykonanych usług czy zrealizowanych zakupów zadanie powinno się rozpocząć – zależy to od specyfiki Państwa przedsięwzięcia i harmonogramu obranych przez Państwa działań.
Niestety w ramach „Infrastruktury bibliotek 2021-2025” wnioskodawca nie może wnieść wkładu rzeczowego.
Zgodnie z informacją zawartą w Regulaminie (par. 15) Kopia aktualnego statutu wnioskodawcy powinna być potwierdzona za zgodność z oryginałem przez osobę lub osoby uprawnione do reprezentowania wnioskodawcy zgodnie z wpisem do rejestru instytucji kultury. Proszę o potwierdzenie dokumentu w następujący sposób: potwierdzenie za zgodność z oryginałem w formie zapisu „Za zgodność z oryginałem”, daty, pieczątki osobowej i podpisu wprowadza się na każdej stronie dokumentu, a w przypadku stron kolejno ponumerowanych – na ostatniej stronie dokumentu z dopiskiem „od strony 1 do strony …”.
Jeżeli obiekt, w którym obecnie znajduje się filia, której będzie dotyczyło zadanie, jest w nieodpowiednim stanie technicznym – proszę złożyć stosowne oświadczenie. Punkty są przyznawane za potwierdzenie nieodpowiedniego stanu technicznego obiektu użytkowanego przez filię w okresie poprzedzającym złożenie wniosku, a powód przeniesienia filii do innego obiektu (jak w Państwa przypadku – niezwiązany ze stanem technicznym obiektu) nie ma wpływu na tę punktację.
Tak, jest to możliwe – regulamin nie nakłada obowiązku rozpoczynania zadań np. od konkretnych prac czy zamówienia wskazanych usług.
Definicja powierzchni całkowitej wyświetli się Pani we wniosku – nie zaliczamy do niej placu, podwórka, terenu wokół biblioteki. Do tej powierzchni podajemy wyłącznie powierzchnię objętą zadaniem i jest to: Powierzchnia całkowita to suma powierzchni wszystkich kondygnacji budynku w obrysie zewnętrznym ścian na wysokości podłogi oraz wszystkich elementów wykraczających poza kubaturę budynku i trwale z nim związanych, tj. tarasów, schodów zewnętrznych, balkonów, podcieni, podjazdów, zjazdów do garaży itp. Jako kondygnacje mogą być traktowane kondygnacje znajdujące się całkowicie lub częściowo poniżej poziomu terenu, kondygnacje na poziomie terenu, kondygnacje powyżej poziomu terenu, poddasza, tarasy, tarasy na dachach, kondygnacje techniczne i kondygnacje magazynowe. Do powierzchni całkowitej nie wlicza się elewacji, dachów, obiektów umieszczonych na dachach (szyby windowe, szyby wentylacyjne itp.), ścian, balustrad, ogrodzeń, tablic i gablot zewnętrznych, chodników, parkingów, utwardzonych nawierzchni gruntu, bezpiecznych nawierzchni gruntu, boisk, terenów zielonych, powierzchni zabudowy obiektami małej architektury itp. W przypadku powierzchni wspólnie użytkowanej z inną instytucją (np. w budynkach użytkowanych przez dwie lub więcej instytucji,) do powierzchni całkowitej można zaliczyć część tej wspólnie użytkowanej powierzchni, która odpowiada udziałowi procentowemu powierzchni użytkowanej wyłącznie przez bibliotekę w powierzchni całkowitej budynku.
Tu należy podać docelową (po zakończeniu zadania) powierzchnię użytkową pomieszczeń bibliotecznych, nie tylko objętą zadaniem, ale dla całego obiektu bibliotecznego. Sposób jej obliczania powinien być zgodny ze sposobem, w jaki wylicza Pani powierzchnię dla celów sprawozdania GUS K-03. Podwórko nie może być zaliczone do tej powierzchni. Powierzchnia objęta zadaniem w tej edycji wniosku nie jest już przedmiotem oceny i nie wpływa na punktację. Sprawdzamy jedynie, czy deklarowana powierzchnia użytkowa pomieszczeń bibliotecznych po zakończeniu zadania jest zgodna z minimum jakie stawiają standardy obowiązkowe.
Tak – powierzchni podwórka nie wlicza Pani do powierzchni całkowitej objętej zadaniem podawanej we wniosku.Natomiast informacje o tym, że zadanie obejmuje też powierzchnię podwórka, koncepcję stworzenia małej architektury na terenie przylegającym do biblioteki i zagospodarowanie terenu wokół biblioteki najlepiej umieścić w polu opisowym, „syntetyczny opis zadania”. Proszę w tym polu pokrótce opisać na czym będzie polegać zagospodarowanie podwórka, jakie prace Państwo planują, jaki efekt chcecie osiągnąć.
Projektów nie dołącza się do wniosku.
Źródłem danych dotyczących liczby mieszkańców jest ewidencja ludności prowadzona przez gminę i uwzględnić należy wyłącznie wartości dot. liczby mieszkańców z meldunkiem stałym.
Niestety nie. Nie będzie możliwe rozliczenie środków z dofinansowania na podstawie faktur zaliczkowych.
Sytuacja, w której to gmina jest właścicielem nieruchomości w żaden sposób nie wyklucza Państwa z możliwości ubiegania się o dofinansowanie. Jeśli biblioteka byłaby właścicielem wtedy istnieje możliwość uzyskania dodatkowych punktów w jednym z kryteriów preferowanych, niemniej nieposiadanie prawa własności przez bibliotekę nie stanowi żadnej przeszkody formalnej, by wziąć udział w konkursie (jedynie nie otrzymujecie Państwo dodatkowych punktów dot. prawa własności).
Tak, taki koszt można pokryć w ramach kosztów przygotowania dokumentacji technicznej.
W trakcie naboru wniosków, nie jesteśmy w stanie podać Pani daty rozstrzygnięcia tego naboru. Natomiast data rozpoczęcia zadania nie obliguje Państwa do konieczności rozpoczęcia zadania (np. poniesienia wydatków) już dokładnie tego dnia.
Wszystkie załączniki do wniosku w „Infrastrukturze bibliotek”, zgodnie z zapisami regulaminu, poza wgraniem ich do generatora muszą być także dołączone w formie papierowej do wniosku wysyłanego tradycyjną pocztą.
Załącznik, o którym Pani wspomina, zgodnie z zapisami regulaminu, wysyłany jest dopiero po pozytywnym rozstrzygnięciu naboru, czyli po otrzymaniu decyzji o dofinansowaniu.
Nie ma limitów dotyczących maksymalnej kwoty, o jaką można wnioskować w pierwszym roku realizacji zadania (oczywiście poza maksymalną kwotą dofinansowania możliwą do uzyskania zgodnie z regulaminem konkursu). Istnieje wymóg odnoszący się do minimalnej wartości dofinansowania, jaka powinna być zapotrzebowana w pierwszym roku realizacji zadania (dla naboru 1. – 2021 r.). W pierwszym naborze jest to minimum 20% wartości wnioskowanego dofinansowania. Jeśli chodzi o wkład własny, to można go dowolnie podzielić pomiędzy latami realizacji zadania.
Osiągnięcie wskazanego wskaźnika nie jest wymogiem obligatoryjnym, a jedynie jednym ze standardów nieobowiązkowych. Jego osiągnięcie dotyczyć może zarówno obiektu nowo wybudowanego, jak i tego poddawanego np. modernizacji.
Jest to jeden ze standardów preferowanych. Deklaracja osiągnięcia tego standardu umożliwia otrzymanie dodatkowych punktów na etapie oceny merytorycznej zadania, natomiast niespełnienie tego standardu nie jest obowiązkowe. Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że zgodnie z zapisami par. 13 ust. 6 regulaminu konkursu, jeśli wnioskodawca na etapie składania wniosku zaznaczy informację, że standard preferowany (także ten omawiany) zostanie spełniony na dzień zakończenia zadania, a standard, mimo deklaracji, nie zostanie spełniony, udzielone dofinansowanie zostanie uznane za częściowo wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem. W takim przypadku beneficjent ma obowiązek zwrotu części otrzymanego dofinansowania, wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 14 dni od dnia stwierdzenia tej okoliczności. Kwotę części otrzymanego dofinansowania podlegającą zwrotowi oblicza się w następujący sposób: jeśli za zadeklarowany we wniosku, ale niespełniony, standard preferowany beneficjent otrzymał x punktów, to zwrotowi podlega x% udzielonego dofinansowania.
Zasady przyjęte w konkursie nie mówią o wydzieleniu jedynie części zapotrzebowania, np. tylko na ogrzewania czy przygotowanie ciepłej wody – nie można traktować tego standardu jako spełnionego, odnosząc go do wybranych parametrów. Przypominam, że zgodnie z zapisami regulaminu konkursu, aby było możliwe rozliczenie zadania, w którym zadeklarowano spełnienie tego standardu, beneficjent będzie zobowiązany dołączyć do raportu końcowego z wykonania zadania świadectwo charakterystyki energetycznej potwierdzającej osiągnięcie wartości zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną EP=45 kWh/m2/rok budynku objętego zadaniem, sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub jego części oraz świadectw charakterystyki energetycznej (Dz.U.2015.376 z późn. zm.).
Jeżeli biblioteka (placówka biblioteczna objęta zadaniem) funkcjonowała przed rozpoczęciem zadania w obiekcie dostosowanym do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, a dzięki realizacji zadania udało się podnieść poziom dostosowania (np. poprzez montaż urządzeń, wykonanie prac, zakup wyposażenia) – należy wybrać wartość „1” w p. 13, niezależnie od stopnia czy formy tej poprawy.
Jeżeli biblioteka (placówka biblioteczna objęta zadaniem) funkcjonowała przed rozpoczęciem zadania w obiekcie niedostosowanym do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, a dzięki realizacji zadania docelowy obiekt został przystosowany (także np. przez adaptację innego obiektu czy budowę nowego obiektu)– należy wybrać wartość „0” w p. 13 i jednocześnie wpisać wartość „1” we wskaźniku w p. 2.
Wszystkie deklaracje podane na etapie składania wniosku mogą podlegać weryfikacji w trakcie realizacji zadania czy po jego zakończeniu (w okresie trwałości zadania). Jeśli nie jesteście Państwo pewni, czy działania uda się zrealizować, proszę zapisać to w omawianym punkcie, zaznaczając np. „chcielibyśmy przystąpić do program…”, „będziemy starali się o realizację…” itp.
W załączniku zaznaczono, że należy przybić także pieczątkę. Oczywiście jeśli na Pani stanowisku nie posiada Pani pieczątki, proszę tylko złożyć podpis i datę. Wpis stanowiska obok nazwiska we wniosku, dla osoby odpowiedzialnej za przygotowanie wniosku, nie jest powiązany z jej pracą (bądź nie) w bibliotece. Proszę uzupełnić pole o stanowisko.
Tak, skorzystanie z programu „Kraszewski. Komputery dla bibliotek” w żaden sposób nie blokuje możliwości składania wniosku do „Infrastruktury bibliotek 2021-2025”.
W ramach „Infrastruktury bibliotek 2021-2025” możliwy jest zakup urządzenia wielofunkcyjnego, jednak nie ma możliwości sfinansowania zakupów materiałów eksploatacyjnych – ani z dofinansowania, ani z wkładu własnego.
Co do zasady – zgodnie z regulaminem – istnieje możliwość złożenia wniosku na dofinansowanie dotyczące inwestycji prowadzonej w bibliotece, która mieści się w budynku wielofunkcyjnym, przy zachowaniu zasad regulaminowych, mówiących o tym, że:
(Par 4 ust 16): Dofinansowanie i wkład własny nie mogą być wydatkowane na sfinansowanie kosztów dotyczących tych części obiektów budowlanych, które na stałe będą użytkowane przez inne podmioty.
(Par 4 ust. 17): Dofinansowanie i wkład własny mogą być wydatkowane na sfinansowanie kosztów dotyczących powierzchni, urządzeń i instalacji wspólnie użytkowanych z innymi podmiotami, w części odpowiadającej udziałowi powierzchni całkowitej biblioteki w powierzchni całkowitej budynku.
Modernizacja np. pomieszczenia serwerowni oczywiście może wchodzić w skład modernizacji biblioteki. Nie tylko pomieszczenia przeznaczone do pracy z czytelnikiem mogą być poddawane modernizacji.
Niestety wniosek nie może dotyczyć wyłącznie wyposażenia biblioteki. Wyposażenie może natomiast stanowić część większej inwestycji – np. budowy, przebudowy czy modernizacji.
Tak, opisanie i wskazanie na sytuację, w której posiadacie Państwo dokumenty takie jak np. pozwolenie na budowę (ale też inne dokumenty potwierdzające już podjęte działania przygotowawcze) będzie pozytywnie wpływają na ocenę strategiczną w kryterium „Ocena zapotrzebowania na inwestycję, jakiej dotyczy projekt wraz z oceną przygotowania procesu inwestycyjnego”.
Pieniądze wpływają zgodnie z harmonogramem transz, który ustala się przy podpisaniu umowy. Każda transza maksymalnie do wysokości zapotrzebowania (uzyskanego dofinansowania) na dany rok budżetowy. Środki są przekazywane w oparciu o harmonogram i zakres rzeczowo-finansowy ujęty w załączniku do Umowy oraz po uzyskaniu od Beneficjenta informacji o zaistnieniu czynników uprawdopodabniających wykorzystanie środków finansowych Ministra, w tym informacji o podpisaniu umowy z wykonawcą zadania (w przypadku robót budowlanych, dostaw i usług, dla których jest ona wymagana) lub innej informacji o dokonaniu wyboru wykonawcy zadania (w przypadku, gdy nie jest konieczne podpisywanie umowy w celu wydatkowania środków). Informacja powinna zawierać przynajmniej nazwę wykonawcy (wykonawców) zadania, tryb dokonania jego wyboru oraz termin zapłaty zobowiązań Beneficjenta płatnych ze środków finansowych Ministra.
Tak, zadanie może być zadaniem jednorocznym.
Tak – minimalna wartość dofinansowania (a więc środków, o pozyskanie jakich się Państwo staracie, bez wkładu własnego) musi wynosić 500 tys. zł.