Literatura w stanie skupienia. Nowa „Twórczość” już w sprzedaży
„Twórczość” 11/2025 – co w nowym numerze?
Wiersze Marcina Czerkasowa, tegorocznego laureata Silesiusa, to próba ujęcia rzeczywistości rozpiętej między chaosem codzienności a uchwyceniem sensu w języku; to nerwowy rytm, rozedrgany obraz i refleksja podszyta ironią. Anna Adamowicz we fragmentach powstającego nowego cyklu tworzy poetycki palimpsest: epidemia staje się figurą rozpadu, a zarazem laboratorium języka, w którym klasyczne formy (pantum, vilanella) zyskują nowe znaczenia.
Proza Macieja Płazy „Pieśń dziadowska” to powrót do świata, w którym historia i codzienność splatają się w gęstą materię opowieści. Autor, znany z mistrzowskiej frazy, rekonstruuje pejzaż dawnej wsi z precyzją i empatią, unikając nostalgii. Z kolei „Miasteczko” Małgorzaty Maciejewskiej to narracja o prowincji, w której pod powierzchnią festynowej euforii kryją się pęknięcia – w relacjach, w pamięci, w poczuciu sensu. Jak podkreśla redakcja, proza w tym numerze nie boi się ani czułości, ani ironii.
Esej Tadeusza Sławka „Pocieszenie w czasie utraconego błogosławieństwa” jest jednym z najważniejszych głosów numeru. Autor, odwołując się do Hioba, Hölderlina i Księgi Koheleta, pyta o możliwość pocieszenia w epoce „świata bez wstydu”. To tekst, który wymaga skupienia, ale nagradza czytelnika wglądem w kondycję współczesności.
Ważnym tekstem w numerze są dzienniki Wacława Borowego z roku 1943 – wstrząsający w swej prostocie zapis wojennej codzienności, a zarazem świadectwo troski o kulturę w czasach katastrofy i przypomnienie, że literatura jest sztuką i pamięcią.
Jak w każdym numerze, również tutaj znalazły się działy autorskie: Pawła Sołtysa, Jerzego Franczaka, Krzysztofa Bieleckiego i Zbigniewa Mentzla, a także bogaty dział recenzji z wyróżnioną książką miesiąca, która pobudza do refleksji: czy spór o „rewolucje artystyczną” był konfliktem różnych estetyk, czy może tylko performance’em krytycznym.
To – i wiele, wiele więcej – znajdziecie w nowej „Twórczości”. Numer 11/2025 jest już dostępny na stronie Instytutu Książki oraz w dobrych księgarniach.