Szekspir po przejściach, teatr po wojnie. Nowy „Dialog” już dostępny
W centrum numeru znajduje się tryptyk Marii Kwiecień – poetycka partytura, która nicuje Szekspira i stawia pytania o samotność rodzica wobec dziecka i dziecka wobec rodzica.
Towarzysząca publikacji rozmowa „W środku atomu” odsłania prywatną perspektywę autorki i podsuwa klucz: bohaterowie istnieją przede wszystkim w opowieści, a teatr bywa polem, na którym język sam siebie podważa i wymyśla na nowo.
Esej Tomasza Fryzeła „Przekraczanie iluzji” proponuje lekturę „Burzy” jako świeckiego rytuału przejścia – badanie mechaniki pokusy, lęku i przebaczenia. Z kolei Helena Kaut‑Howson w tekście „Nasza droga do Leara” prowadzi przez doświadczenie pracy nad „Królem Learem” i przez zmianę spojrzenia na obsadę, pamięć i starość. Scena burzy wraca tu jak próba otwarcia oczu.
Co jeszcze w nowym numerze „Dialogu”?
W nowym „Dialogu” Justyna Drath dzieli się tym, co robi, gdy świat zmierza w złym kierunku, a Dominika Konopielko opowiada o Marguerite Duras i o jej nieufności wobec teatru i adaptacji teatralnych, a także o tym, dlaczego uważała, że „aktorstwo osłabia mięśnie tekstu i rozrzedza jego krew”.
W dziale sztuk zagranicznych czytelnicy znajdą publikacje Aliny Sarnackiej, ukraińskiej dramatopisarki i weteranki wojennej, oraz esej napisany przez Anastasiję Kosodij, w którym wyjaśni, w jaki sposób wojna zmieniała teatr w Ukrainie. Jak zauważa jeden z jej rozmówców:
„Przed wojną byliśmy tacy super‑mega‑ironiczni i patrzyliśmy na świat oczami nastolatków, dla których wszystko już na tym świecie jest jasne. Pełnoskalowa inwazja kazała nam dorosnąć. Teraz jesteśmy już na tyle duzi, że nie musimy chować się za śmiechem, za ironią. Żyjemy w czasach epickich, więc możemy sobie pozwolić na pisanie w sposób epicki”.
Publikowane sztuki przybliżają Teatr Weteranów – działanie o charakterze artystyczno‑terapeutyczno‑społecznym, którego celem jest pomoc dawnym żołnierzom w leczeniu wojennych traum i powrocie do pozawojskowej codzienności za pomocą teatru.
Dla miłośników historii zamieszczono opowieść Konrada Nicińskiego, która przybliża, czym było – powołane w 1933 roku – Towarzystwo Krzewienia Kultury Teatralnej i w jaki sposób wpływało, także politycznie, na polski krajobraz teatralny.
Nowy numer „Dialogu” jest już dostępny w wersji papierowej w sklepie Instytutu Książki oraz – tradycyjnie – w prenumeracie.