BolognaRagazzi Award znów dla Chmielewskiej

25.03.2013
#

To wielki dzień dla Iwony Chmielewskiej na rozpoczynających się właśnie bolońskich targach książki dla dzieci. Polska ilustratorka odbierze dziś, po raz drugi w swej karierze, nagrodę BolognaRagazzi Award. To bardzo prestiżowe wyróżnienie otrzymuje za autorską książkę pt. Oczy, wydaną przez koreańskie wydawnictwo Changbi.

Nagroda BolognaRagazzi Award jest dla wydawców książek dla dzieci tym czym Oskary dla filmowców. W konkursie, organizowanym od wielu lat przez bolońskie targi książki dla dzieci, biorą udział najpiękniejsze książki dla dzieci z całego świata. Międzynarodowe jury ocenia przede wszystkim walory graficzne i edytorskie publikacji. Od kilku lat polscy graficy regularnie nagradzani są w bolońskim konkursie.


Iwona Chmielewska (ur. w 1960 r.), jest jedną z najbardziej znanych w kraju i za granicą polskich ilustratorek. Na początku swej kariery, w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, zajmowała się głównie ilustrowaniem książek poetyckich. W tym czasie podejmowała już jednak pierwsze próby tworzenia własnych książek autorskich dla dzieci. Raczkujący wówczas w Polsce rynek książki dziecięcej, zwłaszcza książki obrazkowej, zorientowany był na produkcję dla masowego odbiorcy. Książki artystyczne stanowiły niewielką jego część. Przełomem okazał się rok 2003, kiedy to pokazano prace polskich artystów na wystawie „Pologna a Bologna” na Targach Książki dla Dzieci w Bolonii. Wydarzenie to przyniosło, szczególnie Iwonie Chmielewskiej (ale również innym polskim twórcom), zainteresowanie wydawców zagranicznych, szczególnie południowokoreańskich. Od tego czasu w Korei Południowej wydanych zostało kilkanaście jej książek. Tak ogromne zainteresowanie koreańskich domów wydawniczych, a także sprawna promocja artystycznej książki obrazkowej dla dzieci, przyniosły artystce rozgłos w innych krajach, głównie azjatyckich. Zwróciły również uwagę polskich wydawców, szczególnie tych nielicznych i niedużych, które śmiało przeciwstawiły się dominującej w Polsce masowej produkcji.

Bardzo pozytywny odbiór w kraju zyskała autorska książka Chmielewskiej O wędrowaniu przy zasypianiu, wydana w 2006 roku przez Wydawnictwo Hokus–Pokus. Otrzymała za nią nominację w konkursie Książka Roku 2006 Polskiej Sekcji IBBY. Również ilustracje do Kopciuszka, serii wydawnictwa Muchomor z 2004 roku, cieszyły się powodzeniem. PS IBBY jako znaczący tryumf polskiej ilustracji ogłosiła zdobycie przez Iwonę Chmielewską w 2007 roku nagrody Złote Jabłko na Biennale Ilustracji w Bratysławie.

Jeszcze większe zainteresowanie wydawców polskich przyniósł jej sukces w konkursie BolognaRagazzi Award w 2011 roku. Otrzymała wtedy nagrodę główną w kategorii non-fiction za graficzne opracowanie książki A House of the Mind: Maum do tekstu Heekyoung Kim. Od tego czasu Iwona Chmielewska związana jest z wieloma polskimi wydawnictwami, których celem jest głównie promocja artystycznej książki obrazkowej. I tak w 2010 roku, dla wydawnictwa Znak, wykonała ilustracje i opracowanie graficzne do książki Domowe duchy Dubravki Ugrešiċ. W 2011 roku Media Rodzina (w koprodukcji z wydawnictwem Gimpel Verlag) opublikowało Pamiętnik Blumki, stanowiący opus magnum artystki, który przyniósł jej nagrodę Książka Roku 2011 w kategorii książki obrazkowej w konkursie PS IBBY. Pamiętnik Blumki w wersji niemieckojęzycznej znalazł się także wśród książek nominowanych do nagrody Deutscher Jugendliteraturepreis 2012.

W książkach obrazkowych Iwony Chmielewskiej (sama autorka nazywa je książkami obrazowymi) odnajdujemy referencje do najlepszych na świecie twórców gatunku, głównie niemieckich – Wolfa Erlbrucha, Nikolausa Heidelbacha, Jörga Müllera – i stosowanych przez nich rozwiązań koncepcyjnych i plastycznych. Artystka jednak nadaje własny styl i charakter tworzonym książkom, opartym zwykle na tej wybranej zasadzie konstrukcyjnej, którą konsekwentnie stosuje w każdej swym dziele. Dzięki temu opowiada o jednym zdarzeniu, pojęciu, czy jednej postaci w ciągu możliwych skojarzeń. Charakterystycznym dla niej językiem ekspresji plastycznej jest kolaż i całościowy projekt graficzny książki. Używanie przez nią metafor wizualnych, cytatów licznych arcydzieł oraz ukrywanie i obrazowanie wielorakiej symboliki w eklektycznej formie graficznej przysparza jej coraz liczniejszej grupy wielbicieli. Swą wizualną poezją Iwona Chmielewska trafia do dusz odbiorców. (Małgorzata Cackowska)