Bruno Schulz

  • Bosz
    Olszanica 2004
    210x280
    80 stron
    ISBN 83-87730-83-1

Zestaw 60 rysunków i szkiców autora Sklepów cynamonowych i Sanatorium pod Klepsydrą przynosi album Bruno Schulz w znakomitym opracowaniu graficznym Macieja Buszewicza.
Prace pochodzą z warszawskiego Muzeum Literatury, mającego w swych zbiorach 2/3 zachowanych dzieł artysty. Łukasz Kossowski w swym szkicu wstępnym zwraca uwagę, że plastyczna wyobraźnia Schulza ukształtowała się zarówno pod wpływem twórców secesji – Gustava Klimta i Otto Wagnera, jak i ekspresjonizmu – Oskara Kokoschki i Egona Schielego. Wyobraźnię artysty uformowała również codzienność jego rodzinnego miasta, tyle tylko, że rzeczywistości Drohobycza Schulz nigdy nie przedstawiał w sposób dosłowny. Gdyby posłużyć się tytułem jego eseju, artysta dokonał mityzacji rzeczywistości, o czym przekonują takie prace, jak: Kataryniarz na podwórku, U krawca, Chasydzi przy świątecznym stole, Starzy chasydzi i dwaj chłopcy w kapeluszach.
Uwagę przykuwają przede wszystkim rysunki z teki Xsięga Bałwochwalcza z lat 1920-1922, ale także rysunki ze szkicownika młodzieńczego z lat 1907-1908, m.in. szkic głowy Jezusa Chrystusa. Mamy tu także ilustracje do prozy artysty oraz zestaw autoportretów. Schulz portretował siebie samego nad wyraz często. Jego twarz jest przecież twarzą bohatera narracji Sanatorium pod Klepsydrą, spogląda na nas z Dedykacji do wspomnianej Xięgi, z rysunków Adoracja pantofla czy Undula u artystów. Nigdy nie ukrywał, że portretował siebie, o czym świadczą tytuły, np. Józef (autoportret) i dr Gotard na spacerze lub Józef (autoportret) z Jakubem (portret ojca) i terroryści.

- Janusz Drzewucki
Rzeczpospolita, nr 20 (6703), 24-25 stycznia 2004 r