Ethel i Ernest. Prawdziwa historia

01.09.2014 Raymond Briggs
#
  • Wydawnictwo Komiksowe
    Warszawa, sierpień 2014
    104 stron
    155x225
    ISBN: 978-83-936037-9-4

„Ethel i Ernest” to opowieść o miłości, ukazanej na tle czterech dekad burzliwej historii Wielkiej Brytanii. Miłości, która trwała do śmierci i jeszcze chwilę dłużej. To także zapis życia codziennego  brytyjskiej klasy robotniczej, w którym wydarzenia historycznej wagi przeplatają się z domowymi drobiazgami.

W chłodny poniedziałkowy poranek 1928 r. przejeżdżający na rowerze przez Londyn Ernest Briggs spostrzega stojąca w oknie wiktoriańskiej willi Ethel. Odtąd każdego ranka ich spojrzenia będą się krzyżować. We wtorek pozdrowią się nieśmiałymi gestami, w sobotę pójdą razem do kina. Wkrótce Ethel porzuci posadę pokojówki, aby wziąć ślub i zamieszkać z Ernestem. Tak zaczyna się komiks brytyjskiego rysownika i scenarzysty Raymonda Briggsa, opowiadający w skrócie, choć na ponad stu stronach, historię życia jego rodziców – Ethel i Ernesta Briggsów. Autor podzielił opowieść na pięć rozdziałów, z których pierwsze cztery odpowiadają kolejnym dekadom XX w. Pierwszy, obejmujący lata trzydzieste, ukazuje m. in. elektryfikację brytyjskich gospodarstw domowych, narodziny autora, kryzys gospodarczy, ogólnokrajową akcję budowy schronów przeciwlotniczych, a wreszcie wybuch II Wojny Światowej. W ostatniej scenie czwartego Ernest śledzi na ekranie telewizora lądowanie Apollo 11 na księżycu. Briggsowie, Anglia i cała ludzkość przebyli przez te 40 lat długą drogę.

Raymond Briggs jest znany głównie za sprawą filmu animowanego pt. „A gdy zawieje wiatr” (oryg. „When the Wind Blows”), zrealizowanego 1986 r. na podstawie komiksu o tym samym tytule. Film opowiada o przygotowaniach pary staruszków do nadchodzącej nuklearnej zagłady. Akcja komiksu „Ethel i Ernest”, osadzona w latach 1928-1971, częściowo obejmuje Zimną Wojnę, ale nie eksponuje nadmiernie tej tematyki. Album ten stanowi więc pewnym sensie tło i kontekst do wydarzeń pokazanych w popularnym filmie. Bohaterowie „A gdy zawieje wiatr” – Jim i Hilda Bloggs są fikcyjnym wcieleniem Ethel i Ernesta Briggsów. Sam Briggs nigdy nie krył, że rysowane przez niego od 1980 r. komiksy o Bloggsach są ściśle oparte na wspomnieniach o rodzicach. „A gdy zawieje wiatr”, z tytułową piosenką w wykonaniu Davida Bowiego, jest obok „Nazajutrz” (oryg. „The Day After”), jednym z ikonicznych obrazów wojny jądrowej w popkulturze. Co więc zadecydowało o tym, że 16 lat później Briggs zdecydował się opowiedzieć autentyczną historię rodziców, którzy nie dożyli przecież lat 80. i towarzyszącej im atomowej histerii?

Być może zaważyła chęć powrotu do „dorosłej” tematyki. Briggs jest dziś bowiem znany głównie z książek i komiksów dla dzieci. W „Ethel i Ernest” znajdziemy sceny, w których rodzice Briggsa odradzają mu edukację artystyczną. Właściwie robią to przez cały komiks. Państwo Briggss nie mogli przewidzieć oszałamiającej kariery swojego syna. Dopiero dwa lata po ich śmierci Raymond miał zrealizować swój pierwszy ważny komiks pt. „Father Christmas”, który dał początek lawinie prestiżowych nagród, oraz adaptacji radiowych, scenicznych, a wreszcie telewizyjnych i kinowych. Kolejne komiksy Briggsa nagradzano m.in. Boston Globe Horn Book Award oraz dwukrotnie British Book Award (za drugim razem właśnie za „Ethel i Ernest”), zaś w 1983 r. adaptacja filmowa komiksu pt. „The Snowman” została  nominowana do Oscara w kategorii „najlepszy animowany film krótkometrażowy”.

Pomimo to nazwisko Briggs rozpoznaje w Polsce póki co tylko wąskie grono znawców komiksu anglosaskiego. Wydawnictwo Komiksowe podejmuje właśnie ambitną próbę przybliżenia tego autora polskim czytelnikom. Wybór na początek „Ethel i Ernest”, spośród licznie utytułowanego nagrodami dorobku Briggsa, może dziwić, ale jestem przekonany, że album ten zostanie dobrze odebrany na naszym rynku. Przeszkodzić w tym może tylko stosunkowo wysoka, nawet jak na komiks, cena okładkowa albumu – 55,00 PLN. Na szczęście w internecie można nabyć komiks nawet z 20% upustem.

Artur Wabik